How Major Television Stations Covered the 2021 General elections -REPORT

Government in Uganda recommended the media among priority groups eligible for COVID vaccine booster jabs ; Courtesy Photo

The just concluded Uganda’s 2021 election saw candidates campaign through the media especially television, radio and online media to reach out to voters in what authorities described “scientific” measures to prevent the spread of COVID-19.

Uganda’s Electoral Commission (EC) banned mass gatherings during campaigns giving room to the media to play a pivotal role in disseminating the candidates’ messages.

A new report by African Center for Media Excellence (ACME) titled “Ugandan news media coverage of the 2021 elections” has detailed how major media houses especially televisions including NTV, Bukedde TV, NBS, Baba TV, TV West, and UBC covered the process.

Researchers led by Brian Ssenabulya (ACME programme associate, media monitoring and research), Elijah Mangeni (programme officer, monitoring and evaluation), and Executive Director Peter G. Mwesige (Ph.D) with contributions from Apolo Kakaire (Communications and Advocacy Manager) and Rachel Mugarura-Mutana (training manager) made the comparisons to the findings from the October and November reports focusing mainly on quantitative content analysis.

The report edited by Mr. Bernard Tabaire, the Director of Programmes explores the volume of coverage of
election-related news and issues by these selected media houses, the types of elections covered, the
types of articles published (news, analysis, opinion, features, etc.), the reporting formats employed,
the topics covered, and the tone of coverage.

The report further pays particular attention to the coverage of the 11 presidential candidates, focusing on how much airtime was dedicated to each candidate across the media platforms monitored, and the tone of coverage of the contenders.

The report indicates that the six television stations monitored, carried more stories than the newspapers in

For instance, Bukedde TV and NBS TV led, each with a 20.5% share of the coverage, followed closely by NTV Uganda with 19.6%, and Baba TV with 17.3% while UBC and TV West closely followed in same line.

The report indicates that Baba TV, a new entrant in the market had a commanding viewership in Eastern Region and some parts of that Central Region while Bukedde TV has massive viewership in the Central.

With 23% viewership in Eastern Region, Baba TV was followed by NTV at 19%. Bukedde, NBS and UBC closely followed. TV West had less than 1% among the monitored stations.

The report adds that Baba TV’s popular political show The Platform was one of the most watched— with the researchers indicating that it gave out airtime to all parties in equal measures.

Other political shows were The Spot (NTV Uganda), Frontline (NBS) Akabinkano (Bukedde TV and Behind the Headlines (UBC).

The research has indicated that UBC had the highest proportion of stories where the right of reply was offered (25%). It was followed closely by Bukedde TV with 24.3% and Baba TV.

TV West was the worst performer on this score followed by NBS TV.

Relatedly, UBC TV had the lowest proportion of issue-based stories, followed by TV West. Out of 201 reports, UBC had only one issue-based story, while TV West had two out of 105. Baba TV and NTV had the highest proportion of issue-based stories.

On sourcing, Bukedde TV had the highest proportion of stories with two or more sources (77%), followed by NTV (72.3%). UBC had the highest proportion of stories with one or no source (55.8%), followed by NBS (50.9%).

On gender sourcing, Bukedde TV had the highest proportion of female sources in December, followed by Baba TV and TV West. As in November, NBS had the lowest proportion of female sources.

Uganda has over 40 licensed television stations but all are kept on a short leash through legislation and commercial imperatives in a market where the government is the chief source of advertising.

Apparently, journalists covering the campaigns endured police assault, access restrictions and regulatory sanctions such as having to register to be accredited.

COVID-19 restrictions were widely used as a smokescreen to control the media and the movement of journalists. Restrictions were also placed on media access for opposition candidates.

Such candidates reported incidents of being denied access to upcountry broadcast outlets by government authorities and owners fearing repercussions.

Opposition candidates also lamented restrictions to the mainstream radio and television such as UBC’s network.

Amid all these hurdles, Museveni continued to appear daily on media outlets. His daily schedule included live TV appearances commissioning government development projects such as roads, hospitals, markets, bridges and dams.

The report also indicates Museveni received a higher share of time in television coverage (36.5%) in December, with Kyagulanyi coming second with 29.4%.

Forum for Democratic Change (FDC)’s Patrick Amuriat was third with a share of 14.3%. The two top candidates were
tied in November.

On the volume of television stories on presidential candidates by Television stations, Museveni received the highest share of stories on three of the six stations monitored, namely Bukedde TV, TV West, and UBC.

Kyagulanyi had the highest proportion of stories on NBS Television, Baba TV and NTV Uganda.

UBC was an outlier, giving far more coverage to Tumukunde and Muntu, and the lowest proportion of any station to Kyagulanyi.

Asked why they had not covered Kyagulanyi as much as the other stations, a senior editor at UBC told reserachers: “Actually we have tried as much as possible to reach out to Kyagulanyi and his team. On about 5 occasions, we have invited them to attend our talk shows dedicated to presidential candidates and they are either too busy or have not responded to our invitations. We have reporters covering presidential campaigns and we run stories on Kyagulanyi and other candidates which appear on our 11 radio stations and 2 TV channels.”

Researchers however trashed the response noting that it doesn’t explain that fact even on news shows, UBC coverage of Kyagulanyi was significantly lower than that of any other TV station monitored.



Please enter your comment!
Please enter your name here